انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

سفرنامه جنوب هند (۳۶)

تاریخ کولابا :

در واقع این منطقه را پرتغالی ها در قرن ۱۶ میلادی بنا نهادند، پیش از ورود پرتغالی ها نام این جزیره کولابات Kolabhat بود. این کلمه در زبان قبیله کولی Koli که در این منطقه زندگی می کردند به معنی خانه ای روبروی دریا می باشد. کولابای کنونی در واقع از دو جزیره تشکیل شده بود؛ یکی کولابای فعلی و دیگری جزیره زن پیر Old Woman Island . کولابا یکی از هفت جزیره ای بود که پرتغالی ها آن را اداره می کردند. این هفت جزیره قبلا متعلق به پادشاه کامبی Cambay بود که بر طبق معاهده باسین Treaty Of Bassein در سال ۱۵۳۴ میلادی به پرتغالی ها تعلق گرفت. این هفت جزیره در زمان ازدواج چارلز دوم پادشاه انگلستان با دختر پادشاه پرتغال در سال ۱۶۶۱ میلادی به او هدیه داده شد، پس از سال ها که پرتغالی ها اداره مومبای و گوا را بر عهده داشتند کمپانی هند شرقی آن را از پرتغالی اجاره کرد ولی در سال ۱۶۷۵ میلادی انگلیسی ها این هفت جزیره را به تصرف خود در آورده و حاکمیت انگلیس در آن شکل گرفت در سال ۱۸۳۸ میلادی هر دو جزیره به دیگر جزایر پیوسته و منطقه کولابا به شکل امروزی خود در آمد. کم کم کولابا به مرکز تجاری بزرگی تبدیل شد و در سال ۱۸۶۱ میلادی منطقه کازوی Causeway نیز به آن ملحق گشت و بتدریج بناهایی چون:

Sick Bungalows ویلاهایی دو طبقه که در اواخر قرن ۱۹ میلادی برای افسران بیمار ارتش پادشاهی انگلیس ساخته شد تا آنان بتوانند در آنها به استراحت پرداخته و دوران نقاهت خود را طی کنند بنگلو در اصل کلمه ای هندی است که به معنی ویلایی به سبک بنگالی می باشد.

Afghan Church کلیسای افغانی که پس از جنگ اولین افغانستان و انگلیس در سال ۱۸۳۸ میلادی ساخته شد.

Prong lighthouse چراغ دریایی که در سال ۱۸۷۵ میلادی برای راهنمایی کشتی های بخش جنوبی در راس این منطقه ساخته شد.

Sassoon Duck قدیمی ترین بارانداز شهر بمبئی که دیوید ساسون آن را در سال ۱۸۷۵ میلادی ساخت.

Colaba Railway Station این ایستگاه قطار در سال ۱۸۷۲ میلادی ساخته و در سال ۱۹۳۰ میلادی بسته شد این قطار بمبئی را به شهر آمریتسر در ایالت پنجاب در شمال غرب هند وصل می کرده است.

در ورودی موزه چترپتی شیوا جی واستو شهر بمبئی ایالت ماهاراشترا غرب هند

 

Cuffe Parada در سال ۱۹۰۵ میلادی شرکت Bombay City Improvement Trust حدود هفتاد و پنج هزار متر مربع زمین در بخش غربی ساحل بمبئی را خریداری کرده و در آن ساختمان های چندین طبقه را بنا نهاد. یکی از بلندترین این ساختمان ها نریمان پوینت Nariman Point است و به نام نریمان خورشید که یکی از پارسیان بمبئی و هم چنین از رهبران مشهور حزب کنگره ملی هند در آن زمان بود نامگذاری گردید، این منطقه اکنون یکی از مناطق تاریخی کولابا محسوب می شود.

The Gateway of India این بنای تاریخی در سال ۱۹۱۱ میلادی به افتخار پادشاه جورج چهارم و همسر او ملکه مری که برای اولین بار به هند آمدند ساخته شد.

Café Mondegar کافه موندگار که خانواده ای پارسی – ایرانی یزدگردی در سال ۱۹۳۲ میلادی آن را به عنوان کافه ای ایرانی Café irani بنانهادند.

Taj Mahal Palace Hotel این هتل زیبا را جمشید تاتا یکی از پارسیان هند در سال ۱۹۰۳ میلادی بنا نهاد. قصد او از بنای این هتل عظیم زمانی شکل گرفت که از ورود او به هتل Watson Hotel یعنی اولین هتل شهر بمبئی جلوگیری شد، زیرا این هتل تنها برای انگلیسی ها ساخته شده بود و هندی ها حق ورود به آن را نداشتند.

Bombay Yatch Club Royal این باشگاه در سال ۱۸۴۶ میلادی برای افسران و مردان متشخص انگلیسی مقیم هند ساخته شد.

میدان کالا گورا یا میدان اسب سیاه شهر بمبئی ایالت ماهاراشترا غرب هند

 

Colaba Observatory این رصد خانه را کمپانی هند شرقی در سال ۱۸۲۶ میلادی بنا نهاد.

David Sassoon Library این کتابخانه را دیوید ساسون یکی از تجار یهودی ثروتمند عراقی الاصل بمبئی در سال ۱۸۴۷ میلادی برای استفاده عموم بنا نهاد.

Cowasji Jehangir Hall این موزه را یکی از پارسیان هند به نام کواس جهانگیر در سال ۱۹۱۱ میلادی تاسیس کرد و به نام موزه هنر مدرن Modern Art Museum نیز مشهور می باشد.

 


داخل موزه چترپتی شیواجی واستو شهر بمبئی ایالت ماهاراشترا غرب هند

 

 

Ballard Estate یکی از قدیمی ترین محلات تجاری بمبئی

Cathedral of the Holy Name این کلیسای جامع در سال ۱۹۰۲ میلادی ساخته شد.

Chhatrapati Shivaji Terminus نام قدیم این ایستگاه قطار ویکتوریا بوده است و در سال ۱۸۷۸ میلادیی ساخته شد و یکی از بزرگترین ایستگاه های قطار شبه قاره هند به حساب می آید پس از استقلال هند نام آن به شیوا جی ماهاراج پادشاه معروف قوم مراتا تغییر یافت.


داخل محوطه موزه چترپتی شیوا جی واستو شهر بمبئی ایالت ماهاراشترا غرب هند

 

Regal Cinema این سینما را فرام جی سی داو Framji Sidhaw در سال ۱۹۳۳ میلادی بنا نهاد و نخستین فیلمی که در آن نمایش داده شد لورل و هاردی بود.

شروع به قدم زدن در این محله کهن بمبئی یعنی کولابا کردم تا حال و هوای آن را بهتر احساس کنم و بتوانم تصویری از دوران قدیم آن در ذهنم بسازم زمانی که ترافیک اصلا وجود نداشت و جمعیت کمی در این شهر ساکن بودند مطمئنم آن زمان جای بهتری برای زندگی بوده است. تصمیم گرفتم به یکی از این ایرانی کافه هاIrani Café سری بزنم و از خوراکی های خوشمزه آن بچشم تا ببینم چه میراثی از ایران در این بخش از بمبئی باقی مانده است درواقع چندین ایرانی کافه در شهرهای بمبئی و حیدرآباد در جنوب هند وجود دارد ایرانی کافه درواقع به کافه ها و رستوران هایی گفته می شود که زرتشتیان ایرانی مهاجر به هند که به آنان پارسی گفته می شود در اوائل قرن بیستم به سبک ایرانی ایجاد کردند در این کافه ها بخصوص Irani Chai یا چای به سبک ایرانی سرو می شود در سال ۱۹۵۰ میلادی حدود سیصد وپنجاه کافه ایرانی در هند وجود داشته اما اکنون از آن مقدار فقط بیست و پنج عدد باقی مانده است در این کافه ها به جز چای ایرانی خوراکی هایی چون :
بون ماسکا Bun Maska نان و کره درواقع کلمه ماسکا همان واژه فارسی مسکه به معنی کره می باشد و بون نیز نوعی نان پفی شکل است که در نانوایی های زرتشتیان هند که خانواده یزدانی آن ها را اداره می کنند پخته می شود
برون ماسکا Brun Maska نان کره ای کروسانت این نوع نان کمی از نان بون کلفت تر و زمخت تر می باشد
پانی کم چای paani Kam Chai چای قوی ایرانی یا چای با آب کم و چای بیشتر
کری چای Khari Chai چای بسیار قوی ایرانی به همراه نوعی بیسکویت و شیرینی هندی که در آن از کره زیادی استفاده می شود و به شکل نان های مستطیل شکل کوچک پفکی می باشد
ماتون سموسا Mutton Samusa سمبوسه گوشت
کیما پاو Kheema Pav نوعی خوراک که از گوشت چرخ کرده و سرخ شده با پیاز و ادویه جات هندی تهیه و با نانی گرد به نام پاو خورده می شود درواقع کیما هندی شده کلمه قیمه می باشد.
آکوری Akuri نوعی املت که از مخلوط تخم مرغ , فلفل سبز تند تازه , پیاز , سیر و ادویه جات هندی و سبزیجاتی چون گشنیز تهیه و با نان روتی Roti یا نان پاو به عنوان صبحانه خورده می شود.
بری پلو Berry Pulao نوعی پلو که از مخلوط تمشک , برنج , گوشت, پیاز سرخ شده , گشنیز خرد شده , زعفران , بادام هندی و ادویه جات هندی تهیه می شود
بریانی Biryani که از مخلوط گوشت یا مرغ با برنج و ادویه جات هندی تهیه می شود.

بری پلو خوراک مخصوص پارسیان هند

 

دنسک Dhansak نوعی پلو که از برنج ادویه دار کارملی شده , گوشت یا مرغ , حبوباتی چون دال , لپه و نخود , سبزیجاتی چون سیب زمینی , بادمجان , گوجه فرنگی و کدو تنبل , پیاز سرخ شده وادویه جات هندی تهیه می شود. این خوراک معمولا و به شکل سنتی در خانه های زرتشتیان ایالت گجرات یکشنبه ها پخته و دور هم خورده می شود. هم چنین این خوراک هرگز در مراسم عروسی یا جشنواره ها پخته نمی شود زیرا در بین زرتشتیان هند پس از درگذشت عزیزان و نزدیکان تا سه روز حق خوردن گوشت ندارند و دنسک در چهارمین روز پس از درگذشت شخص تهیه شده و برای آنان فرستاده می شود تا خانواده عزادار بتوانند گوشت خورده و پرهیز عزاداری خویش را بشکنند یعنی به نوعی از عزا در بیایند.