انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

در شرایط کرونایی، هویت آموزشی را دوباره به شبکه دو سیما بازگردانیم

از اسفند ماه سال گذشته که فضاهای شهری کشور درگیر ویروس کرونا شد، هیچکس فکر نمی­کرد که این ویروس چنان گسترش یابد که حالت پاندمی به خود گیرد. با این حال مشاهده شد مراکز پر تجمعی چون مدارس، دانشگاه­ها و سایر مکان­های آموزشی امکان ادامه فعالیت نداشته و لاجرم تعطیل شد؛ به­طوری که این مراکز از امکانات دیگری چون فضای مجازی (اپلیکیشن شاد) و سایت­های آموزشی (سایت­های دانشگاهی)، برای تداوم فعالیت­های آموزشی خود استفاده نمودند. صدا­و­سیما هم در این خصوص به یاری شتافت و با برنامه­های تولیدی آموزشی، خلاء آموزشی موجود را به نحوی پر نمود.

با گذشت زمان و سپری­شدن پنج ماهه اول سال جاری، امروزه می­بینیم که به دلایل مختلف، ویروس کرونا همچنان سایه خود را بر تجمعات، گروه­های جمعیتی و مکان­هایی که امکان حضور افراد را دارد، از جمله مدارس و دانشگاه­ها، پایدار نگاه داشته و هشدار مطلعین، کادر پزشکی و درمانی و به­خصوص فرماندهی ستاد مقابله با کرونا را نسبت به بازگشایی مراکز آموزشی و آلودگی محیط های آموزشی و خطرگسترش ویروس در میان جمعیت دانش­آموزی و دانشگاهی، دوچندان کرده است.

در این شرایط به نظر می­رسد که رسانه ملی با برنامه­ریزی و اختصاص شبکه دوم سیما که هنوز نزد نسل قبلی به شبکه آموزش شناخته می­شود، می­تواند با برنامه­ریزی معقول و حساب شده نقش آموزشی خود را پربارتر از گذشته به منصه ظهور رساند.

اشاره می شود که در این سکانداری ملّی آموزشی در شبکه دوم سیما، رسانه ملی می­تواند از توان «دفتر تکنولوژی و کمک آموزشی» وزارت آموزش و پرورش و معلمان خبره و توانمند این وزارتخانه برای رسیدن به این اهداف بلند، برخوردار باشد.

یادمان باشد که در دوره کودکی ما یکی از سریال­های پخش شده از برنامه کودک سیما سریال «اسکیپی» (با نقش آفرینی یک کانگوروی دوست داشتنی) تولید کشور استرالیا بود که در آن کودک روستایی (کارآکتر اصلی) از طریق امواج رادیویی و دستگاه رادیو به یادگیری دروس خود می­پرداخت. حال بی­تردید در دنیای قرن بیست و یکمی رسانه تلویزیون با امکانات خاص خود به مراتب بیشتر از قبل می تواند در این مورد نقش آفرین باشد.

در شرایط کرونایی، بیاییم هویت آموزشی را دوباره به شبکه دو سیما بازگردانیم و با یک برنامه­ ریزی منسجم و مرتب سال تحصیلی جدید را –درصورت عدم بازگشایی مدارس- به شکل نوین و فراگیر، در سراسر کشور از طریق شبکه دوم سیما به اجرا گذاریم تا ضمن عدالت آموزشی، فرزندانمان بر اثر وضعیت کرونایی به وجود آمده بازمانده تحصیل خود نگردند، و ضمن برخورداری از کلاس­های درسی تلویزیونی، دبیران آموزش و پرورش نیز با استفاده از سایر وسایل ارتباطی از جمله فضای مجازی به تکمیل این فرایند آموزشی کمک نمایند و سه گانه رسانه، فضای مجازی و دبیران یک سال تحصیلی منسجمی را برای آموزش و تعلیم و تربیت جامعه میلیونی دانش آموزان به ارمغان آورد.